אדים על החלון בבית – איך ניתן למנוע?

החורף מעבר לחלון ואתו מגיעים הדברים שאנו אוהבים ודברים שאנו לא כל כך אוהבים.
זה כיף להתכרבל על הספה, בביתנו החם עם כוס תה מהביל, לצפות על העצים המתנדנדים ברוח ולראות את הגשם המתגבר.
אבל אז אנו מגלים, שוב, תופעה שאנו פחות אוהבים: עיבוי בחלונות.

מדוע בכלל חלון מזיע?

ההסבר הפשוט והברור ביותר הוא שמדובר בתופעה בה קיים מפגש בין לחות באוויר לבין משטח קר הגורם להפיכת הלחות לטיפות מים. התופעה מאד נפוצה וניתן לראות עיבוי על חלונות על משטחי שיש במטבח, על המראה באמבטיה אחרי מקלחת חמה ועוד. האם צריך להוריד לחות האוויר כמה שיותר? ברור שלא. כמו בכל דבר בחיים מחפשים איזון. מידה נכונה של לחות האוויר חשובה מאוד לאיכות החיים בבתים שלנו.

בואו נכנס קצת לעומק העניין. לחות אוויר אבסולוטית נמדדת במידת משקל מים למידת נפח האוויר, למשל כמה גרם מים מכיל מטר קוב של האוויר. בשונה מכך לחות יחסית נמדדת באחוזים – 100% לחות זה מצב כאשר האוויר לא יכול להכיל יותר אדי מים ונוצר ערפל וטפטוף. לחות אוויר של 0% (תאורטי) – מצב כאשר במטר קוב של אוויר לא נמצא אפילו גרם אחד של מים.

מידת לחות נוחה שנדרשת לנו לאיכות החיים בבתים שלנו היא: 45-60% לחדרי ילדים, 40-50% לחדר הורים, 40-60% סלון ופינת אוכל, 30-40% לחדר עבודה. חוסר לחות או עודף לחות האוויר משפיעים לא רק על הרגשת נוחות אלה גם על הבריאות שלנו. אוויר יבש מדי גורם להתייבשות העור והשער, גירוי בעיניים ותופעת העין היבשה, כאבי ראש, דימום באף, אלרגיות… הקיצוניות השנייה, כטבען של קיצוניות, גרוע גם. עודף לחות מביא אתו ריחות לא נעימים, תחושת מחנק, עובש שמזיק גם לחפצים גם לבריאות, מחלות דרכי נשימה, אסטמה ….

די! מה לעשות?

כדי לשמור על אקלים נוח בבית צריך למגן את החלל הביתי ממזג האוויר בחוץ – "ביתי – מבצרי!" ניתן לחוץ שיכנס פנימה רק כאשר אנחנו מזמינים אותו. זה קשור לאוויר יבש מדי או לח מדי, לאוויר מזוהם, לרעש, לחום ולקור. עולם הטכנולוגיה מפתח ומשכלל מערכות אקלים ביתיות, וכבר היום פועלות בבתים פרטיים בארץ מערכות אוורור אוטומטיות. בבתים אלה האוויר 24/7 באותה טמפרטורה, אותה לחות, אותו אחוז חמצן ואותה רמת סינון.
אבל נחזור ללחות והזעת החלונות.

המושג הבא, שרצוי להכיר, הוא "נקודת הטל". לחות יחסית משתנה עם הטמפרטורה. אוויר חם יכול להכיל כמות מים גדולה יותר. תופעה זאת אפשר לראות בסאונה רטובה. כאשר האוויר בה מתחמם, שופכים הרבה מים על האבנים הלוהטות והאדים מתפזרים, אבל כאשר החום יורד, נוצר ערפל באוויר ולחות על כל החפצים. טמפרטורה שבה נוצר ערפל או גשם נקראת נקודת הטל. בטמפרטורה של נקודת הטל, הלחות היחסית מגיעה ל100%.

דוגמה להמחשה: לילה חורפי. אוויר בלחות נורמלית של 45% בחדר השינה שלכם מחומם ל24 מעלות. נקודת הטל במקרה זה 10.8 מעלות. בחוץ סוער ו-10 מעלות. פרופיל האלומיניום של החלון שלכם שהתקרר נמוך מנקודת הטל – חלון מזיע, מרטיב את הקיר ומזין את פטריית העובש…

עיבוי בחלונות אלומיניום ניתן לראות כמעט בכל מקום בארץ והסיבה לכך נעוצה בנתון מאד חשוב אך לא ממש שגור בפי כל – ״מקדם הולכת חום״. המונח ״הולכה״ מתאר מהירות מעבר של חום בתוך פרופיל אלומיניום משטח החוץ שלו לחלקו הפנימי. מקדם הולכת חום של כל חומר קשור למבנה המולקולארי שלו ואלומיניום צועד בגאווה בראש הרשימה עם נתון כ220 ואט למטר קלווין.

אלומיניום חומר מצוין למערכות פיזור חום, רדיאטורים, כלי בישול (האמת שכאן יש בעיות אחרות קשורות לנזק למערכת העצבים שלנו)… אבל ממש לא לחלונות! מוליכות חום של אלומיניום גבוהה יותר מפי 1,100 לעומת PVC שאנחנו עושים ממנו פרופילים לחלונות מבודדים בשבילכם. התנגדות גבוהה להעברת חום/קור של פרופיל PVC לחלונות הייטק שוללת הזעת מסגרות החלון בתנאי אקלים ביתי סבירים.

תופעה מטרידה נוספת בחורף – עיבוי על הזכוכית של חלון. מוליכות תרמית של זכוכית לא גבוהה – פחות מ1 ואט למטר קלווין, אבל כאשר מדובר בזכוכית בודדת או זכוכית טריפלקס בעובי של 3-8 מ"מ, ערך בידודי שלה שואף לאפס. לכן אם מודדים טמפרטורה של פני זכוכית בפנים ובחוץ, מקבלים מספרים כמעט שווים.

מסקנה: זכוכית טריפלקס או זכוכית בודדת (יחידה) לא מספקת שום בידוד, רק חוסמת כניסת רוח וגשם. כדי לשפר בידוד הזיגוג בחלון, משתמשים באוויר או גזים אחרים. מוליכות חום של אוויר נמוכה מאוד – כ0.025 ואט למטר קלווין. אם במקום זכוכית יחידה או זכוכית טריפלקס מתקינים בחלון מבודד שתי זכוכיות עם רווח משמעותי ביניהן (לפחות 12 מ"מ), מוליכות תרמית של הזיגוג פוחתת משמעותי וסיכוי להופעת העיבוי על הזכוכית יורד באופן דרסטי. זיגוג סטנדרטי בחלונות היי-טק הוא 4-16-4: שתי זכוכיות של 4 מ"מ עובי כל אחת עם רווח אוויר של 16 מ"מ. מכאן ניתן לשדרג זיגוג לרמות יותר גבוהות של בידוד – כל מקרה לגופו.

סיכום הדבר:
1. הזעת החלון – לא רק פגיעה באיכות חיינו, אלא גם נזק בריאותי.
2. הזעת החלון – תופעת טבע נגרמת על ידי איכות האוויר הביתי ואיכות חלון ירודה.
3. פתרון להזעת החלון – חלון היי-טק מבודד ודאגה לאוורור איכותי של הבית.

החלונות שלכם בבית

בהנחה שאתם מתגוררים בישראל – עשויים לרוב מפרופיל אלומיניום. לאלומיניום יש יתרונות רבים אבל מקדם הולכת החום שלו מאד גבוה, למעשה מהגבוהים שבין המתכות, כך שהוא לא באמת מבודד תרמי טוב ונשאלת השאלה, מדוע בישראל מתעקשים לייצר ממנו חלונות? על מנת לסבר את אוזנכם, נציין שברזל – החומר ממנו מייצרים חלונות בלגיים – הוא בעל מקדם הולכת חום נמוך בהרבה, כרבע מזה של אלומיניום.

עץ הוא חומר בעל מקדם הולכת חום ממש נמוך ומבחינה זו הוא היה יכול להיות בחירה מעולה לחומר ממנו נרכיב חלונות לבית, אבל עץ פחות עמיד וקשה יותר להגיע איתו לאטימות אקוסטית כך שהוא גם כן לא מושלם. סיכום ביניים של מה שהבנו עד כה הוא שאם רוצים לאבזר את הבית עם חלונות שיעניקו בידוד תרמי ואקוסטי טוב, עץ ואלומיניום אינם הבחירות המיטביות. אנחנו מחפשים חומר שיהיה בעל מקדם הולכת חום מאד נמוך, עמיד, חזק ושיאפשר להשיג בידוד אקוסטי מצויין. תכירו את ה-PVC.
הלוואי ויכולנו להחליף חלונות אלומיניום מזיעים בכאלו שעשויים מ-PVC… אז זהו, שאפשר!

חברת חלונות הייטק מצעידה את ישראל אל תוך העתיד של עולם החלונות עם מוצר שאינו מתפשר על איכות ייצור, מעניק בידוד תרמי ואקוסטי ומשנה את חוקי המשחק הוותיקים. אם אתם רוצים חלונות יפהפיים, איכותיים, עמידים ומבודדים – בואו ונפתח לכם דלת לעולם חדש, מתקדם ומופלא של חלונות PVC.

לחלונות PVC איכותיים יש לא מעט יתרונות, הנה כמה מהם:

חסכוניים יותר

ככל שאנו נהיים יותר מפונקים, בעולם המודרני, מחממים יותר בחורף וממזגים יותר בקיץ, כך גדלות עלויות החשמל של משקי הבית. חלונות מבודדים המסייעים בשמירה על טמפרטורה רצויה, מסייעים בניצול מיטבי של אמצעי החימום / מיזוג הביתיים ומקטינים את צריכת החשמל שלכם. זה שווה לכם כסף.

קלים יותר לניקוי

נכון, זה לא משהו שאפשר לראות בעין, אבל המשטח של פרופיל אלומיניום וחומרים רבים אחרים אינו באמת חלק. עובדה זו היא שגורמת ללכלוך להצטבר באותם איזורים לא אחידים וכך מסגרות החלון נראות מלוכלכות או עייפות. PVC מאפשר משטח הרבה יותר חלק אשר מקשה על הליכלוך להיתפס עליו. התוצאה – נראות יפה יותר ופחות מאמצים בעבודות נקיון.

בריאים יותר

אכן, גם כאן יש לחלונות PVC יתרון. עצם העובדה שהם יפחיתו את תופעת העיבוי בתוך הבית – כיוון שהם מבודדים יותר טוב בהיבט התרמי – היא כבר דבר בריא, וכאשר יש פחות התעבות יהיה פחות סיכוי להיווצרות עובש שפשוט אוהב להתנחל על משטחים לחים. זו הסיבה שעובש מתפתח הרבה פעמים על חלקי חלונות אלומיניום. לא רוצים עובש, נכון?

שקטים יותר

כפי שהחלונות שלנו יעילים יותר בבידוד תרמי, כך הם גם יעילים יותר בבידוד אקוסטי. העובדה שהם אטומים יותר מאפשרת להם להוריד את רמת חדירת הרעשים מבחוץ הרבה יותר ביעילות לעומת חלון אלומיניום רגיל.

אסטטיים יותר

מגוון האפשרויות הנפרשות בפני לקוחותנו בכל הנוגע למניפת הצבעים ומבחר הציפויים העמידים האפשריים עבור החלונות שלנו הוא עצום. אנו נייצר עבורכם חלונות שיענו על מאווייכם העיצוביים. החלונות בבית לא יהיו מעצור לחלומות שלכם.

חזקים יותר

כן, קראתם נכון. וכדי שנהיה שקטים, פרופיל PVC לחלון מקבל חיזוק בצורת פרופיל פלדה מושחל אשר מאפשר גם לעגן אליו את כל הפירזולים – זהו שילוב מנצח. אלומיניום הוא בעל זכויות רבות אבל הרכות היחסית שלו אינה אוהבת לשמש כנקודת עיגון ובניגוד ל-PVC, על אלומיניום נראה מיד סימני מכה.

מאירים יותר

מדהים שבארץ שטופת שמש כשלנו, הרבה פעמים מרגישים בכניסה לבית שהוא מעט חשוך. זה לא במקרה. רוב הדירות בארץ מכילות חדרים עם חלונות קטנים. פתח החלון כולל עוד את חלקו של ארגז התריס מלמעלה, אשר מקטין אותו אף יותר בפועל. בחלונות PVC, שאינם מוליכי טמפרטורה כמו אלומיניום, אין אובדן תרמי שיעיק על הוצאות החימום / מיזוג ולכן אפשר ליצור חלונות גדולים יותר ללא חשש. יותר חלון שווה יותר אור.

נמאס לכם שיש עיבוי מים על חלונות הבית? אתם לא רוצים יותר לראות חלונות מזיעים בחורף? אז בואו ותכירו אותנו – חלונות הייטק, חברה המביאה לישראל את המילה האחרונה בעולם החלונות: חלון PVC.

אנו מפעילים כאן בארץ פס ייצור לחלונות ודלתות מ-PVC המפחית למינימום ההכרחי מעורבות אנושית, העומד בתקנים מחמירים של איכות ייצור אירופאית, עליה אנו מקפידים. אנו יצרן מורשה מטעם חברת REHAU הגרמנית ובחרנו בספק פירזול גרמני מוביל עבור מוצרנו.

קחו את הזמן, הקליקו כאן וקראו עוד על החלונות המבודדים שלנו.

יהיה לנו לעונג לעמוד לשרותכם בכל שאלה ולצרף אתכם לקהל לקוחותינו.

לדעת עוד